• Volos+Pentax+146
  • 1
  • Financial Technology
  • financial-life
  • financial-planning-audit-reporting
  • Investment-Finance-Banking
  • Emirates NBD 1
  • services
  • Percentage population living on less than 1 dollar day 2007-2008
  • economics
  • 29
  • Education-Studying-Position

Χωρική Ανάπτυξη και Στρατηγικός Σχεδιασμός (Υ)

Υπεύθυνοι μαθήματος: Θεόδωρος Μεταξάς- Πασχάλης Αρβανιτίδης  Επίκ. Καθηγητές

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα εστιάζει στη θεωρητική και πρακτική διερεύνηση και ανάλυση της σχέσης ανάμεσα στη Χωρική Ανάπτυξη (SpatialDevelopment) και τον Στρατηγικό Σχεδιασμό (StrategicPlanning). Με αναφορές κυρίως στην τελευταία 30ετία, οι ενότητες του μαθήματος παραθέτουν, αναλύουν και εξηγούν την βασική και ουσιαστική διαφοροποίηση της ανάπτυξης στο χώρο (από το φορντικό στο μεταφορντικό μοντέλο), με έμφαση στις ευρωπαϊκές περιφέρειες και πόλεις, ως απόρροια πολύ συγκεκριμένων και ιδιαίτερα σημαντικών πολιτικών, οικονομικών, κοινωνικών, τεχνολογικών και περιβαλλοντικών εξελίξεων και την μετάβαση σε νέες μορφές χωρικής ανάπτυξης μέσα από στρατηγικά σχεδιασμένες πολιτικές και δράσεις με απώτερους στόχους, την οικονομική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα πόλεων και περιφερειών, την ανάπτυξη συνεργατικών δράσεων, την ενίσχυση της εικόνας τους στο εξωτερικό τους περιβάλλον, την ενδυνάμωση ιδιαίτερων παραγωγικών τομέων αλλά και την επίτευξη υψηλών επιπέδων ποιότητας ζωής αλλά και κοινωνικής συνοχής. Ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδεται στην μελέτη και ανάλυση των Τοπικών/ Περιφερειακών Φορέων Διοίκησης στην αποτελεσματική επίτευξη της ανάπτυξης σε τοπικό επίπεδο. Κατά συνέπεια αναπτύσσονται μοντέλα με εστίαση στην επιχειρησιακή ικανότητα (entrepreneurialcapacity) και στην οργανωσιακή ικανότητα (organisingcapacity) των τοπικών φορέων διοίκησης όπως αυτά έχουν εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια. Το μάθημα χρησιμοποιεί προς όφελος των συμμετεχόντων φοιτητών πρακτικά εργαλεία στρατηγικού σχεδιασμού, μελέτες περίπτωσης, τόσο από τη διεθνή και ευρωπαϊκή πραγματικότητα όσο και την ελληνική.

 

Εκπαιδευτικοί στόχοι

Κεντρικός στόχος του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στη χωρική ανάπτυξη, τον στρατηγικό σχεδιασμό αλλά και της σύνδεσης τους με τους τοπικούς φορείς διοίκησης και τους αντίστοιχους οργανισμούς. Παράλληλα, στόχος του μαθήματος είναι να ενισχύσει τις γνώσεις αλλά και την κριτική σκέψη των συμμετεχόντων σε θέματα που αφορούν τον Στρατηγικό Σχεδιασμό, την Αστική ανταγωνιστικότητα, τις ευρωπαϊκές πολιτικές, την ανάδειξη της σημαντικότητας των εμπειρικών ερευνών, την κατανόηση συγκεκριμένων εργαλείων ποσοτικών και ποιοτικών στη χωρική ανάλυση και ανάπτυξη, αλλά και σε θέματα στρατηγικής διαχείρισης και υποστήριξης της τοπικής ιδιαιτερότητας. Επίσης στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση αλλά και εφαρμογή της διαδικασίας του Συνεργατικού Σχεδιασμού (CorporatePlanning) σε τοπικό επίπεδο μέσα από την ανάλυση συγκεκριμένων μοντέλων μάνατζμεντ και μάρκετινγκ προκειμένου οι δημόσιοι τοπικοί οργανισμοί και τα στελέχη τους να χρησιμοποιούν τα κατάλληλα εργαλεία και μεθοδολογίες σε όλες τις φάσεις της στρατηγικής ανάπτυξης, από τη διάγνωση της ανάγκης (situationauditanalysis) έως και τη φάση της ανατροφοδότησης (feedback).

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι συμμετέχοντες φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τα ακόλουθα:

  • Κατανόηση και γνώση των μορφών χωρικής ανάπτυξης όπως αναπτύχθηκαν στην μεταφορντική περίοδο (μετά το 1970)
  • Γνώση σε θεωρητικό αλλά και σε πρακτικό επίπεδο μοντέλων ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας
  • Κατανόηση και γνώση της συμβολής του Στρατηγικού Σχεδιασμού στα νέα αναπτυξιακά χωρικά πρότυπα σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο
  • Σχεδιασμός και παρακολούθηση ολοκληρωμένων στρατηγικών σχεδίων χωρικής ανάπτυξης
  • Κατανόηση και εφαρμογή πολιτικών ανάπτυξης και δράσεων με άξονα την τοπική ιδιαιτερότητα, μοναδικότητα και δυναμική
  • Κατανόηση του ρόλου της Τοπικής/ Περιφερειακής Διοίκησης και του στελεχιακού δυναμικού στις νέες μορφές του Συνεργατικού Σχεδιασμού
  • Κατανόηση και γνώση της συνεργασίας μεταξύ ομάδων εργασίας
  • Κατανόηση και γνώση της διαμόρφωσης επιχειρησιακών προγραμμάτων και σχεδίων ανάπτυξης

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

  • ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΥ Ε, και ΚΑΥΚΑΛΑΣ Γ, (2000) ‘Ο Νέος Ευρωπαϊκός Χώρος: η διεύρυνση και η γεωγραφία της Ευρωπαϊκής ανάπτυξης’, εκδ. ΘΕΜΕΛΙΟ, Αθήνα
  • AMIN A., και THRIFT N., (1994) ‘Globalisation, Institutions, and Regional Development in Europe’, Oxford University Press, Oxford
  • BATEY P., και FRIEDRICH P.(eds) (2000), ‘Regional Competition’ Springer-Verlag Berlin
  • ΒΕΝΝΕΤΤ, R καιKREBS, G (1991) ‘Local Development Public-Private Partnerships Initiation in Britain and Germany’ Belhaven Press, London,
  • CAMAGNI, R, (1991) ‘Innovation Networks, Spatial Perspectives’, Belhaven, London
  • CASTELLS M., (1989) ‘The informational city’, Basil Blackwell, Oxford
  • DUFFY, H (1995) ‘Competitive Cities: Succeeding in the Global Economy’, E & FN Spon, London
  • FUJITA, M., KRUGMAN, P καιVENABLES, J.A (1999) ‘The Spatial Economy: Cities, regions and international trade’, MIT Press (eds), Cambridge, Massachusetts, London
  • HALL T., (1998) ‘Urban Geography’ Routledge, N.Y
  • PORTER, M.E, (1990) ‘The Competitive Advantage of Nations’, Free Press, New York
  • STORPER M (1997), The Regional World: Territorial Development in a Global Economy, New York: Guilford Press
Travel Turne Tranzito