Υπεύθυνη μαθήματος: Επικ. Καθηγήτρια Βικτώρια Μπέλλου
Σκοπός του μαθήματος
Η Στρατηγική Διοίκηση αποσκοπεί στη δημιουργία και διατήρηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, στηριζόμενη στον ορθό σχεδιασμό, την αποτελεσματική υλοποίηση, την ουσιαστική αξιολόγηση και τον ολοκληρωμένο έλεγχο της πορείας που ακολουθεί η επιχείρηση.
Το μάθημα της στρατηγικής διοίκησης φιλοδοξεί αφενός να εισάγει τους φοιτητές/τις φοιτήτριες στις έννοιες και τις πρακτικές του εν λόγω επιστημονικού πεδίου αφετέρου να συμβάλλει στο να εντοπίσουν και να κατανοήσουν την πρακτική εφαρμογή αυτών από τις σύγχρονες επιχειρήσεις.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:
Διάρθρωση ύλης
1η Διάλεξη: Ορισμός στρατηγικής & βασικές προσεγγίσεις. Ανασκόπηση της ύλης και της δομής του μαθήματος. Παρουσίαση της εργασίας του μαθήματος καθώς και μεθοδολογίας αναζήτησης πηγών.
2η Διάλεξη: Στρατηγική ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος: ανάλυση του μάκρο (PEST-DG) και μίκρο περιβάλλοντος (5 δυνάμεις του Porter) της επιχείρησης.
Μελέτες περίπτωσης: «WangLaboratories», «Kinepolis του Βελγίου»
3η Διάλεξη: Στρατηγική ανάλυση του εσωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης: Θεωρία των πόρων-ικανοτήτων, θεμελιώδεις-μοναδικές ικανότητες, οι πόροι και οι ικανότητες ως βάση διαμόρφωσης στρατηγικής, Αλυσίδα αξίας της επιχείρησης (Valuechain). SWOTAnalysis.
Μελέτες περίπτωσης: Wal-Mart, Levi’s,, ΙΚΕΑ.
4η Διάλεξη: Εταιρική αποστολή, όραμα, στρατηγικοί στόχοι, στρατηγικές. Επιχειρηματική στρατηγική ανάπτυξης: σταθερότητας, ανάπτυξης, διάσωσης-αναστροφής.
Μελέτες περιπτώσεων: «Όμιλος ΤΙΤΑΝ», «TOYOTAMotorCompany», «EastmanKodak».
5η Διάλεξη: Στρατηγικές επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος: ηγεσίας κόστους, διαφοροποίησης, εστίασης.
Μελέτη περίπτωσης: «APIVITA», «Citibank».
6η Διάλεξη: Στρατηγική και καινοτομία
7η Διάλεξη: Στρατηγικές διεθνοποίησης της εταιρίας: κίνητρα οφέλη επιλογές, συμμαχίες, κοινοπραξίες, εξαγορές, εξαγωγές, θεωρίες ολιγοπωλιακής αντίδρασης, θεωρία εκλεκτικού παραδείγματος (Dunning).
Μελέτες περιπτώσεων: «McDonald’s», «PROCTER & GAMBLE», «ABN-AMRO», «WAL-MART», «Η περίπτωση των Ελληνικών Γαλακτοβιομηχανιών».
8η Διάλεξη: Τρόποι υλοποίησης στρατηγικής: Εξαγορές, Συγχωνεύσεις και Στρατηγικές Συμμαχίες: Ανάλυση, λήψη απόφασης και εξασφάλιση επιτυχίας στρατηγικής ανάπτυξης μέσω των εξαγορών, συγχωνεύσεων και στρατηγικών συμμαχιών.
Μελέτες περιπτώσεων: « Εθνική Τράπεζα-ALPHABANK», «Goody’s –ΔΕΛΤΑ», «Chrysler-DaimlerBenz», «ΔΕΛΤΑ-Chipita», «Rover-BMW».
9η Διάλεξη: Τεχνολογική Στρατηγική
10η Διάλεξη: Αξιολόγηση και επιλογή στρατηγικής: το μοντέλο του Rumlet, ανάλυση αποδεκτότητας, ανάλυση εφικτότητας, ανάλυση ισόρροπης στοχοθεσίας (balancedscorecards).
Μελέτη περίπτωσης: «Αττικό Μετρό»
11η Διάλεξη: Τεχνικές χαρτοφυλακίου για λήψη στρατηγικών αποφάσεων: καμπύλη εμπειρίας, μήτρα BCG, μήτρα GE, μήτρα εξέλιξης προϊόντος/ αγοράς του Hofer, μήτρα του κύκλου ζωής, κύβος χαρτοφυλακίου, κύβος ρίσκου. Μελέτη περίπτωσης: «XEROX».
12η Διάλεξη: Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών
13η Διάλεξη: Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών
Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα