• Volos+Pentax+146
  • 1
  • Financial Technology
  • financial-life
  • financial-planning-audit-reporting
  • Investment-Finance-Banking
  • Emirates NBD 1
  • services
  • Percentage population living on less than 1 dollar day 2007-2008
  • economics
  • 29
  • Education-Studying-Position

Η Παραγωγή του Αγαθού Παιδεία στην Κλασική και τη Νεοκλασική Πολιτική Οικονομία

Ζουμπουλάκης Μιχαήλ
Τμήμα Οικονομικών Επιστημών - Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
2010

Review

Στην παρούσα μελέτη καταβάλλεται προσπάθεια να καταγράφουν και να αναδειχθούν βασικά στοιχεία θεωρητικών και εμπειρικών προσεγγίσεων επιφανών οικονομολόγων της Κλασικής και Νεοκλασικής Πολιτικής Οικονομίας, που σχετίζονται με την παραγωγή του αγαθού παιδεία και τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Μεγάλο μέρος της μελέτης αποτελεί προσωπική μεταφραστική προσπάθεια βιβλίων, κειμένων και άρθρων αυτών των οικονομολόγων.
   Στο 1ο κεφάλαιο, επιχειρείται συνοπτική καταγραφή του εννοιολογικού προσδιορισμού των εννοιών παιδείας και εκπαίδευσης, σύντομη ιστορική προσέγγιση της Παιδείας-Εκπαίδευσης οι επιπτώσεις στην κοινωνική διάρθρωση, οι στόχοι της εκπαιδευτικής πολιτικής και οι ατέλειες του εκπαιδευτικού συστήματος. Επίσης, καταγράφεται                        η διασύνδεση της οικονομίας με την εκπαιδευτική διαδικασία, ο ρόλος των τεχνολογικών εξελίξεων και της παγκοσμιοποίησης στην εκπαίδευση, η κοινωνική διάστασή της και αναλύονται συνοπτικά οι έννοιες των οικονομικών της παιδείας και της θεωρίας του ανθρώπινου κεφαλαίου.
   Στο 2ο κεφάλαιο, καταγράφονται οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις επιφανών εκπροσώπων της Κλασικής Πολιτικής Οικονομίας για το ρόλο της παιδείας στο κοινωνικό σύνολο και την οικονομία. Μελετώνται λοιπόν, ο Adam Smith και ο John Stuart Mill στην κριτική διάσταση για τους δημόσιους εκπαιδευτικούς θεσμούς της εποχής, στον κοινωνικό καταμερισμό της επιστημονικής γνώσης και της εργασίας, στις επιπτώσεις στην κοινωνική διάρθρωση του ρόλου της εκπαίδευσης, στη ρυθμιστική λειτουργία της κρατικής εκπαιδευτικής πολιτικής καθώς και στα ατομικά, κοινωνικά και πολιτικά χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας.      
   Στο 3ο κεφάλαιο, καταγράφονται προσεγγίσεις της Νεοκλασικής Πολιτικής Οικονομίας, της θεωρητικής και εμπειρικής σχολής της έννοιας ανθρώπινου κεφαλαίου. Μελετώνται πολυβραβευμένοι οικονομολόγοι, όπως οι Alfred Marshall, Theodore William Schultz, Gary Stanley Becker, Jacob Mincer, Mark Blaug και ο Γιώργος Ψαχαρόπουλος, οι οποίοι κατέγραψαν μεθοδικά την οικονομική διάσταση του ρόλου της εκπαιδευτικής λειτουργίας σε εργασία, απασχόληση και επαγγελματική κατάρτιση και ανέδειξαν με οικονομετρικά στοιχεία τη σπουδαιότητα των οικονομικών της παιδείας στη σύγχρονη παγκόσμια πραγματικότητα.
   Επιπλέον αξιολόγησαν την αποδοτικότητα των επενδύσεων στην εκπαίδευση, εκτίμησαν τη διανομή του εισοδήματος ως απόρροια της εκπαιδευτικής λειτουργίας και ανέλυσαν κοινωνικές προεκτάσεις σε θέματα φυλετικών διακρίσεων, μετανάστευσης, ανεργίας, ατομικών και κοινωνικών πνευματικών και ψυχικών επιλογών. Επίσης, καταγράφονται στοιχεία που αφορούν διεθνείς μετρήσεις και αξιολογήσεις του ρόλου της εκπαίδευσης στην οικονομική ανάπτυξη και ανάλογες μελέτες για την Ελληνική πραγματικότητα.                                                                                                                 
   Τέλος, στο 4ο κεφάλαιο, καταγράφονται συνοπτικά συμπεράσματα των θέσεων που αναλύθηκαν εκτενώς στα προηγούμενα κεφάλαια.

 

 

 

Date insert: Κυριακή, 09 Δεκεμβρίου 2012
Travel Turne Tranzito