• Volos+Pentax+146
  • 1
  • Financial Technology
  • financial-life
  • financial-planning-audit-reporting
  • Investment-Finance-Banking
  • Emirates NBD 1
  • services
  • Percentage population living on less than 1 dollar day 2007-2008
  • economics
  • 29
  • Education-Studying-Position

Αγορές Χρήματος & Κεφαλαίου (Ε)

Στρατηγική των Επιχειρήσεων

1. Περιγραφή του μαθήματος

H Στρατηγική Διοίκηση αποσκοπεί στη δημιουργία και διατήρηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, στηριζόμενη στον ορθό σχεδιασμό, την αποτελεσματική υλοποίηση, την ουσιαστική αξιολόγηση και τον ολοκληρωμένο έλεγχο της πορείας που ακολουθεί η επιχείρηση.

2. Μαθησιακοί Σκοποί

Tο μάθημα έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους φοιτητές/τις φοιτήτριες ώστε να αξιολογήσουν και να δώσουν συγκεκριμένες απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα που σχετίζονται με την επιβίωση και την κερδοφορία της επιχείρησης.
Επιπλέον επιδιώκει τόσο την θεωρητική κατανόηση των σχετιζόμενων με τη Στρατηγική Διοίκηση εννοιών όσο και την πρακτική εφαρμογή αυτών, μέσω της εξέτασης πραγματικών περιπτώσεων από την εγχώρια και διεθνή πραγματικότητα

3. Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/φοιτήτριες θα πρέπει να είναι σε θέση να:

Κατανοούν τις βασικές αρχές της Στρατηγικής Διοίκησης των επιχειρήσεων και τον αντίκτυπό τους στη λειτουργία της επιχείρησης

Σχεδιάζουν και να αξιολογούν τη λειτουργική, ανταγωνιστική κι εταιρική στρατηγική της επιχείρησης

Αναγνωρίζουν και να αξιολογούν τις στρατηγικές κινήσεις των σύγχρονων επιχειρήσεων, προτείνοντας πιθανές βελτιώσεις.

Ερμηνεύουν την επίδραση των εξωγενών παραγόντων στη λειτουργία των επιχειρήσεων

Διερευνούν και να σχεδιάζουν τη διεθνοποίηση μίας επιχείρησης

 

4. Εβδομαδιαία κατανομή ύλης - Δομή μαθήματος

1η Διάλεξη

Εισαγωγή στη στρατηγική. Ανασκόπηση της ύλης και της δομής του μαθήματος. Παρουσίαση της εργασίας του μαθήματος καθώς και μεθοδολογίας αναζήτησης πηγών.

Άρθρο:

Teece, D.J. (2010). Business models, business strategy, and innovation. Long Range Planning, 43, 172-194.

2η Διάλεξη

Στρατηγική ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος: ανάλυση του μάκρο (PEST-DG) και μίκρο περιβάλλοντος (5 δυνάμεις του Porter) της επιχείρησης.

Άρθρα:

Adner, R. & Kapoor, R. (2010). Value creation in innovation ecosystems: How the structure of technological interdependence affects firm performance in new technology generations. Strategic Management Journal, 31, 306-333.

Mason, R.B. (2007). The external environment's effect on management and strategy: A complexity theory approach. Management Decision, 45(1), 10-28.

Case studies: «Ο κόσμος το 2050 σύμφωνα με την HSBC» σελ. 116-117, «Το τσίρκο του Ήλιου» σελ. 102-103.

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

3η Διάλεξη

Στρατηγική ανάλυση του εσωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης: Θεωρία των πόρων-ικανοτήτων, θεμελιώδεις-μοναδικές ικανότητες, οι πόροι και οι ικανότητες ως βάση διαμόρφωσης στρατηγικής, Αλυσίδα αξίας της επιχείρησης (Value chain). SWOT Analysis.

Άρθρα:

Eisenhardt, K.M. & Martin, J.A. (2000). Dynamic capabilities: What are they? Strategic Management Journal, 21, 1105-1121.

Olson, E.M., Slater, S.F., and Hult, T.M. (2005). The performance implications of fit among business strategy, marketing, and organizational structure, and strategic behavior. Journal of Marketing, 69, 49-65.

Case studies: «Το φαινόμενο Wal-Mart», σελ. 129-133, «Marks & Spencer», σελ. 147-149, «Levi’s», σελ. 156-158.

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

4η Διάλεξη

Εταιρική αποστολή, όραμα, στρατηγικοί στόχοι, θεωρήσεις της στρατηγικής.

Άρθρα:

Raynor, M.E. (1998). That vision thing: Do we need it? Long Range Planning, 31, 3, 368-376.

Case studies: «Steve Jobs-Apple» σελ.184-185, «Allegis» σελ. 196, «Microsoft, NOKIA, PSION, Google & Στρατηγική Πρόθεση» σελ. 236-240,

Παράρτημα

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

5η Διάλεξη

Επιχειρηματική στρατηγική ανάπτυξης: σταθερότητας, ανάπτυξης, διάσωσης-αναστροφής.

Άρθρα:

Bowman, E.D. & Helfat, C.E. (2001). Does corporate strategy matter? Strategic Management Journal, 22, 1-23.

Case studies: «Libra Group ένας ελληνόκτητος διεθνής όμιλος» σελ. 293-294, «Toyota Motor Company» σελ. 295-297, «Η επιχειρηματική οδύσσεια της Eastman Kodak» σελ. 346-349

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

6η Διάλεξη

Στρατηγικές επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος: ηγεσίας κόστους, διαφοροποίησης, εστίασης.

Άρθρα:

Gehani, R.R. (2013). Innovative strategic leader transforming from a low-cost strategy to product differentiation strategy. Journal of Technology Management and Innovation, 8(2), 144-155.

Finney, R.Z., Campbell, N.D., & Powell, M.C. (2005). Strategies and resources: Pathways to success? Journal of Business Research, 58, 1721-1729.

Case studies: «Ryanair» σελ. 440-442, «Apivita» σελ. 457-458, «Kinepolis» σελ. 474, «Samsung», σελ. 492-494.

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

7η Διάλεξη

Στρατηγικές διεθνοποίησης της εταιρίας: κίνητρα οφέλη επιλογές, συμμαχίες, κοινοπραξίες, εξαγορές, εξαγωγές, θεωρίες ολιγοπωλιακής αντίδρασης, θεωρία εκλεκτικού παραδείγματος (Dunning).

Άρθρα:

Zahra, S.A. (2005). A theory of international new ventures: A decade of research. Journal of International Business Studies, 36(1), 20-28.

Villalonga, B. & McGahan, A.M. (2005). The choice among acquisitions, alliances, and divestitures. Strategic Management Journal, 26, 1183–1208.

Case studies: «Στρατηγική διεθνοποίησης της McDonald’s» σελ. 518-519, «Στρατηγική διεθνοποίησης των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών» σελ. 568-571.

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

8η Διάλεξη

Τρόποι υλοποίησης στρατηγικής: Εξαγορές, Συγχωνεύσεις και Στρατηγικές Συμμαχίες: Ανάλυση, λήψη απόφασης και εξασφάλιση επιτυχίας στρατηγικής ανάπτυξης μέσω των εξαγορών, συγχωνεύσεων και στρατηγικών συμμαχιών.

Άρθρα:

Larsson, R., & Finkelstein, S. (1999). Integrating strategic, organizational, and human resource perspectives on mergers and acquisitions: A case survey of synergy realization. Organization Science, 10(1), 1-26.

Powell, W.W., Koput, K.W., Smith-Doerr, L. (1996). Interorganizational collaboration and the locus of innovation: Networks of learning biothechnology. Administrative Science Quarterly, 41(1), 116-145.

Norheim-Hansen, A. (2014). Are ‘Green Brides’ More Attractive? An Empirical Examination of How Prospective Partners’ Environmental Reputation Affects the Trust-Based Mechanism in Alliance Formation, Journal of Business Ethics, DOI 10.1007/s10551-014-2342-1.

Case studies: «Η επιθετική εξαγορά της GOODY’s από τη ΔΕΛΤΑ» σελ. 598-599-, «Hewlett Packard: Εξαγορά πολλών δις. χωρίς σοβαρή μελέτη!» σελ. 609, «Η εξαγορά της βρετανικής Rover από τη γερμανική BMW» σελ. 619-622, «British Airways & American Airlines» σελ. 667-668, «Μπορεί η συμμαχία Toyota και Tesla να αλλάξει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία;» σελ. 678-679.

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

9η Διάλεξη

Η τεχνολογική στρατηγική, σε εσωτερικό κι εξωτερικό επίπεδο .

Άρθρα:

Guo, B., Gao, J., & Chen, X. (2013). Technology strategy, technological context and technological catch-up in emerging economies: industry-level findings from Chinese manufacturing. Technology analysis & strategic management, 25(2), 219-234.

Pelser, T. G. (2014). Sustaining industry leadership through technology strategy dimensions. Journal of Applied Business Research, 30(3), 763.

10η Διάλεξη

Αξιολόγηση και επιλογή στρατηγικής: το μοντέλο του Rumlet, ανάλυση αποδεκτότητας, ανάλυση εφικτότητας, ανάλυση ισόρροπης στοχοθεσίας (balanced scorecards). Υλοποίηση στρατηγικής.

Άρθρο:

Kaplan, R.S., & Norton, D.P. (1992). The Balanced Scorecard- Measures that drive performance. Harvard Business Review, January-February, 70-79.

Case study: «Delta Air Lines: Στρατηγική έναντι χρηματοοικονομικής «Υγείας», σελ. 732-733, «Η αναδιοργάνωση της Google και η δημιουργία της Alphabet» σελ. 746-747.

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

11η Διάλεξη

Τεχνικές χαρτοφυλακίου για λήψη στρατηγικών αποφάσεων: καμπύλη εμπειρίας, μήτρα BCG, μήτρα GE, μήτρα εξέλιξης προϊόντος/ αγοράς του Hofer, μήτρα του κύκλου ζωής, κύβος χαρτοφυλακίου, κύβος ρίσκου.

Case study: «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΛΩΣΤΗΡΙΑ» σελ. 789-790, «XEROX» σελ. 839-840.

(ανάλυση μελέτης περίπτωσης)

12η Διάλεξη

Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών

13η Διάλεξη

Παρουσιάσεις ομαδικών εργασιών

 

5. Εξέταση του μαθήματος

Η εξέταση του μαθήματος περιλαμβάνει εννέα μικρές ατομικές εργασίες (45%), μία ομαδική εργασία (55%). Συγκεκριμένα:

Ατομικές εργασίας: Κάθε φοιτητής/φοιτήτρια θα πρέπει να εντοπίσει και να ετοιμάσει προς παρουσίαση στην τάξη μία μελέτη περίπτωσης. Το ίδιο μοτίβο εργασίας θα επαναληφθεί για 9 ενότητες του μαθήματος. Παραδοτέο σε κάθε περίπτωση είναι μόνο ένα αρχείο 1-2 διαφανειών στο Powerpoint.

Ομαδική εργασία: Η εργασία θα στηριχθεί σε μελέτη περίπτωση που οι ίδιοι οι φοιτητές θα ετοιμάσουν για μία μεγάλη ελληνική εταιρεία. Ανάλογα με το θέμα της εργασίας, οι φοιτητές θα κληθούν να εντοπίσουν τη σύνδεση της θεωρίας με την επιχείρηση που έχουν επιλέξει. Παραδοτέα θα είναι αφενός ένα αρχείο Powerpoint (η εργασία θα παρουσιαστεί και στην τάξη) αφετέρου η ένα αρχείο Word, στο οποίο θα γίνεται η ανάλυση του θέματος σε 5000-6000 λέξεις. Η εργασία θα πρέπει να συνδέεται με τη διεθνή βιβλιογραφία (με τουλάχιστον 5 άρθρα από τα ακαδημαϊκά περιοδικά που παρατίθενται παρακάτω).

6. Προτεινόμενα διδακτικά συγγράμματα

Ελληνικά:

Παπαδάκης Β. (2016), Στρατηγική των Επιχειρήσεων: Ελληνική και Διεθνής Εμπειρία, Τόμος Α, 7η εκδ., Εκδόσεις Μπένου: Αθήνα

Γεωργόπουλος, Ν. (2006), Στρατηγικό Μάνατζμεντ, Εκδόσεις Μπένου: Αθήνα

Johnson, G., Scholes, K., and Whittington, 2011. Βασικές Αρχές Στρατηγικής των Επιχειρήσεων. Εκδόσεις Κριτική: Αθήνα.

Αγγλικά:

David, F.R. (2010). Strategic Management. 13th Edition, Pearson/Prentice Hall, New Jersey.

Thompson, A., Strickland, A.J, and Gamble, J.E. (2011). Crafting and Executing Strategy. 18th ed., New York, McGraw Hill.

7. Πρόσθετα Αγγλικά Συγγράμματα

Davenport, T.H., Leibold, M., and Voelpel, S. (2006). Strategic Management in the Innovation Economy: Strategy Approaches and Tools for Dynamic Innovation Capabilities. Germany, Wiley.

Dess, G.G., Lumpkin, G.T., and Eisner, A. (2007). Strategic Management: Text and Cases. 4th ed, McGraw-Hill/Irwin.

Harrison, J.S., and John, C.H. (2007). Foundations in Strategic Management (Foundations Series in Management). 4th ed., South-Western College Pub.

Hill, C., and Jones, G. (2006). Strategic Management Theory: An Integrated Approach. 7th ed., Houghton Mifflin Company.

Hitt, M.A., Ireland, R.D., and Hiskisson, R.E. (2006). Strategic Management: Concepts and Cases. 7th ed., South-Western College Pub.

Johnson, G. Scholes, K., and Wittington, R. (2005). Exploring Corporate Strategy. 7th edition. Prentice Hall/Financial Times.

Pearce, J., and Robinson, R. (2005). Strategic Management with Premium Content Card and Business Week Subscription. 10th ed., McGraw-Hill/Irwin.

Stacey, R.D. (2007). Strategic Management and Organizational Dynamics: The Challenge of Complexity. 5th ed., Prentice Hall/Financial Times.

Wheelen, T.L. and Hunger, D.J. (2008). Strategic Management and Business Policy. 11th Edition, Pearson/Prentice Hall, New Jersey

8. Κύρια επιστημονικά περιοδικά (με αλφαβητική σειρά)

Academy of Management Executive

Academy of Management Journal

Academy of Management Review

Harvard Business Review

International Business Review (EIBA)

Journal of Business Research

Journal of International Business Studies (AIBA)

Journal of Μanagement

Long Range Planning (EIBA)

Organization Science

Strategic Management Journal (SMS)

Travel Turne Tranzito